Nya energikedjekablar från igus för den sjunde axeln på Fanuc-robotar29/03/2018

igus utökar sitt utbud av kablar till energikedjor för robotar ytterligare

För att kunna använda industrirobotar effektivt i fabriker med stor produktion behöver robotarna ofta förflytta sig i en rak linje utmed en sjunde axel. Det är viktigt för att kunna garantera en säker energiförsörjning utmed axeln från manöverpanelen till roboten. I detta syfte har igus nu utökat sitt utbud av energikedjekablar för robotar ytterligare med två PUR-hybridkablar - CFSPECIAL.792.015 och CFSPECIAL.792.016. De nya chainflex-kablarna är ytterst flexibla och utformade för användning på Fanuc-robotar.

För krävande robottillämpningar erbjuder igus ett stort antal ”motion plastics”-produkter, inklusive energiförsörjningssystem för system med flera axlar och nu också kablar för den sjunde axeln på ABB- och KUKA-robotar. Den unika buntning av kablar som igus använder för långa energikedjor förhindrar att kablarna tvinnas och förebygger också andra problem i produktionslinjerna. Nu har igus utökat sitt utbud av kabelprodukter ytterligare för användning utmed den sjunde axeln, genom sina två PUR-hybridkablar till Fanuc-robotar. De specialkonstruerade kablarna har utvecklats och testats för ytterst dynamiska tillämpningar vid produktionsanläggningar med långa förflyttningar. Vid långa sträckor utmed den sjunde linjära axeln är det särskilt viktigt att kablarna undviker haverier på grund av att de tvinnas. De nya PUR-hybridkablarna CFSPECIAL.792.015 och CFSPECIAL.792.016 uppfyller de elektriska och tekniska krav som Fanuc-robotarna ställer, samt uppfyller även de stora mekaniska kraven vid ytterst dynamiska tillämpningar med lång och glidande förflyttning i produktionssystem.

Nya hybridkablar för robotar: testade och garanterade
De nya och speciella chainflex-kablarna för Fanuc-robotar är skärmade och har en nötningstålig yttre PUR-mantel. Kablarna är mycket slagtåliga, flamsäkra och halogenfria. Specialkablarna är också tåliga mot olja och kylmedel, hydrolys och mikrober. Precis som alla kablar från igus har chainflex-kablarna testats under naturtrogna förhållanden i vårt lokala testlaboratorium som finns utspritt på en yta av 2 750 m². Därigenom är igus den enda leverantören på marknaden som kan lämna en garanti på 36 månader för sina kablar.